På trods af beviser for, hvor central pigers uddannelse er for udvikling, er kønsforskellene i uddannelsen fortsat meget stor.
Rundt om i verden er 132 millioner piger ude af skole, inklusive 34,3 millioner i grundskolealderen, 30 millioner i ungdomsskolealderen og 67,4 millioner i ungdomsskolealderen. I lande, der er ramt af konflikt, er piger mere end dobbelt så tilbøjelige til at gå ud af skole end piger, der bor i ikke-berørte lande.
På verdensplan er 132 millioner piger ude af skolen.
Kun 66 procent af landene har opnået kønslighed i grundskolen. På ungdomsuddannelsen udvides kløften: 45 procent af landene har opnået kønslighed i erhvervsuddannelse og 25 procent i gymnasial uddannelse.
Årsagerne er mange. Barrierer for pigers uddannelse – som fattigdom, børneægteskab og kønsbaseret vold – varierer mellem lande og samfund. Fattige familier favoriserer ofte drenge, når de investerer i uddannelse.
Nogle steder opfylder skoler ikke pigernes sikkerhed, hygiejne eller sanitet. I andre er undervisningsmetoder ikke kønsresponsive og resulterer i kønsmæssige huller i læring og færdighedsudvikling.