Få dit barn til at trives i skole eller børnehave

 Gode råd til at hjælpe dit barn

Forældres største bekymring er, at sit eget barn ikke trives i sin klasse eller børnehavegruppe. Man er bange for at barnet bliver mobbet eller på anden vis er ude af fællesskabet.

Hvem har ikke oplevet, at barnet er kommet hjem fra skole eller børnehave med ondt i maven eller hovedpine. Engang imellem kan det godt skyldes dårlige sociale relationer i fællesskabet eller skæve oplevelser i frikvarter/timer.

 

Skolen/institutionen har en vigtig rolle i at lære børnene at løse konflikter på egen hånd på en retfærdig måde.

Men vidste du, at du selv kan gøre den største forskel?

 

Dit barn er et direkte spejlbillede af dig selv. Ikke kun fordi barnet har sin fars eller mors næse, nej, tværtimod mere adfærden.

Du som forælder er du den vigtigste person i dit barns liv! Dit barn kopierer alle dine holdninger og adfærdsmønstre. Også dem du ikke var klar over at have.

Din måde at reagere på betyder meget for barnet. Hvis du ikke hilser godmorgen til pædagoger eller lærere, så vil dit barn heller ikke synes at det er særlig opfordrende til at hilse godmorgen til sin egen pædagog eller lærer.  Den adfærd du ønsker dit barn får, må du vise selv før du kan forvente at dit barn kan.

Dit barn står nemlig i frikvarterer og timer i en situation, hvor det selvstændigt skal tage stilling til konflikter. Den vigtigste vidensbank dit barn kan bruge i dette øjeblik, er det du har vist dit barn.

Hvis du selv reagerer udmattet og frustreret i en opstemt situation, så vil dit barn højst sandsynligt også vise en opgivende adfærd, måske endda slå fra sig i frustration.

 

Små ting

Tit og ofte handler store dramatiske frustrationer om små ting.

Vi har, i rigtig mange tilfælde, set, at børn kan stejle for bittesmå udfordringer, som vi voksne svært kan se mening i.

Det kan f.eks. være, at eleven ikke lige fik sin jakke med til morgensang, hvorefter eleven ikke vil ud i skolegården og så reagerer uhensigtsmæssigt og måske endda voldelig af egen frustration. Det kan være, at eleven ikke har styr på sit penalhus og ikke finder en blyant frem, imens resten af klassen har styr på deres penalhus. Små ting kan være med til at blokere en ønsket adfærd og faktisk ende i stik det modsatte end det forventede.

 

Som forældre handler det her om at lære sit barn umiddelbare konsekvenser (i tilfælde af, gør sådan) og sørge for at barnets penalhus er i orden. Spidsede blyanter, viskelæder, farveblyanter, saks og lim skal være godt udstyr til barnet og altid være på plads.

 

Ved at være præventiv for problemstillinger kan mange små ting holdes nede som små ting og ikke blive store uoverskuelige problemstillinger. 

 

Fem fif til forældre

 

1. Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs af klassen – både i skolen og fritiden.

Dit barn lærer af at lege med mange forskellige børn. Samtidig er du med i at sikre, at alle børnene har legeaftaler – og dermed en plads i fællesskabet.

 

2. Tal ikke dårligt om andre børn i klassen, deres forældre, lærere eller pædagoger.
Negative ord om andre børn og voksne bliver let til modvilje mod disse. Støt i stedet dit barn i at være positiv og åben overfor alle. Siger du f.eks. ”hej” til alle børn og voksne, når du bringer og henter dit barn? Kan du alle kammeraternes navne?

 

3. Indfør social fødselsdagspolitik.
Fødselsdage betyder meget for børnene. Både som fødselsdagsbarn og som gæst. Det gør ondt på det barn, der ikke inviteres med. Og det gør ondt på det barn, som ingen gæster får. Drøft en social fødselsdagspolitik på næste forældremøde.

 

4. Giv dit barn opmuntring til at sige fra og støtte og forsvare kammerater.
Børn, der er udenfor børnegruppen, har brug for en håndsrækning og invitation fra en kammerat.
Børn, der selv kan sige fra, og som er gode til at hjælpe, trøste og forsvare andre, ”vokser” indeni og udenpå.

 

5. Vær åben og positiv, når andre forældre fortæller om deres barns problemer.
Det er meget sårbart at fortælle, at ens barn er ked af det eller har problemer i skolen og f.eks. har brug for legeaftaler og kammerater. Det er lettere, hvis de andre forældre er lydhøre. 

Skrevet af Torben Schmidt, egen erfaring. 5 fif taget fra Børns Trivsel.